Jezelf leuk vinden, hoe doe je dat?

Bijgewerkt: 19 jan 2019


Eigenlijk best onhandig. Ongemerkt ben je je hele omgeving aan het pleasen en in the end zit jij met de gebakken peren: je bent moe. Eigenlijk altijd wel, als je heel eerlijk bent. In feite had de titel hier ook kunnen zijn: “Goed voor jezelf zorgen, hoe doe je dat?” Voor mij zijn die twee onderwerpen nauw met elkaar verbonden: jezelf leuk vinden en waarderen, en goede zelfzorg.


De meesten van ons krijgen daarover vanuit huis geen gebruiksaanwijzing mee. Ook is onze maatschappij niet erg gericht op jezelf écht waarderen. Dus dat helpt je ook niet echt. Ik ga mijn ervaringen met je delen, dat wat werkt voor mij. Kijk of jij er iets, niets dan wel alles van wilt proberen. En misschien weet of doe je dit allemaal allang, want mijn betoog is geen rocket science, noch heb ik een wiel uitgevonden.


Voor mij zit veel ‘m in stilstaan. Letterlijk, even op de bank zitten, voelen. Tot rust komen. Hoe is het met mij? Ik tune dan in op mijn hart omdat ik daar het snelst verbinding mee kan maken, maar misschien is dat voor jou iets anders. En wanneer je niet thuis bent, het kan overal: achter je bureau, op het toilet. Het hoeft niet lang te duren, een minuut, twee minuten. Dit helpt tegen stress. Wat er bij mij op zo'n moment dan meestal gebeurt is een gevoel van opluchting dat naar me toe komt. Alsof mijn ziel even zegt, ‘hè hè, daar ben je weer’. Want waar ik gestresst en mijn hoofd ‘weg’ van raakt, is het continue doorgaan de hele dag, rollend van de ene activiteit in de andere. Ik ervaar op een gegeven moment een rotgevoel en ik ben uit verbinding met mezelf.


Ja. Ik raak uit contact met mezelf. Hierdoor weet ik ook niet meer zo goed wat ik wil en wat klopt voor mij, en wat mijn behoeftes zijn. En dat is wat het rotgevoel geeft. Ik doe dingen die niet per se matchen bij mijn ideeën over hoe mijn leven eruit zou moeten zien. Daar ben ik me dan wel vaag bewust van. En daardoor vind ik mezelf niet zo heel erg leuk meer. Belangrijk dus. Om terug te keren naar de verbinding met mezelf.


Wat mij ook helpt in het zelf-zorg en jezelf-leuk-vinden-proces is het zetten van een intentie voor de dag. Ikzelf doe dat als onderdeel van een set oefeningen, een ochtendritueel. Je kan bijvoorbeeld zeggen, omdat je dat die ochtend zo voelt: ‘vandaag doe ik rustig aan’. Of ‘vandaag ben ik liefdevol’. Voor mij werkt het als een reminder die door de dag heen omhoog popt.


Een voor de hand liggende tip is natuurlijk ook om heel goed voor je lichaam te zorgen. Je woont er tenslotte in. Voeding, beweging, slaap: eigenlijk geldt ook hier weer, dat je pas wéét wat goed voor je is wanneer je naar je lijf weet te luisteren; het verstaat. En daar helpt stil zijn mij vaak bij. Letterlijke beweging haalt mij overigens ook vaak uit een maal-proces - door mijn lijf in beweging te zetten wordt de mind even wat rust gunnen. Want die draait blijkbaar overuren en komt er in z’n eentje niet meer úit. Even dansen of wandelen, of de afwas doen.


Tot slot: ik word zó blij wanneer ik heb geluisterd naar mijn behoeftes. En deze eventueel heb geuit naar een ander met een verzoek. Het maakt dan eigenlijk niet zoveel uit wat die ander daarop zegt. Ik word blij van het feit dat ik mezelf serieus neem en in contact ben met mezelf. Zodat ik makkelijk ‘ja’ kan zeggen tegen dat, en ‘nee’ tegen dat. Dat vermindert de stress in je lichaam. Eigenlijk mijn grootste zelf-zorger. En waar mijn lippen van omhoog krullen.

En: doe dingen die je trots op jezelf maken! Daarover in een andere blog meer.


Dus:

  • even stil zitten en tot rust komen, al is het maar 1x per dag. Voor jou is het misschien juist even naar buiten gaan, wandelen, of iets anders. Voelen wat er te voelen valt.

  • je behoeftes identificeren (en kiezen daar al dan niet iets mee te doen, maar weten wat deze zijn schept al helderheid)

  • een intentie voor de dag zetten

  • goed zorgen voor je lichaam

  • naar jezelf luisteren, neem jezelf serieus! Niemand anders doet het voor je. Zorg dat je de verbinding met jezelf weer herstelt wanneer deze even weg is. Wanneer die er weer is wordt zorgen voor jezelf en jezelf hélemaal ok vinden zoveel makkelijker.

Veel plezier!

www.praktijkfeliz.nl

#zelfzorg #stressverlagen #jezelfleukvinden #innerlijkerust #PSYCHK #Reiki

Praktijk Feliz  - Felicia Feenstra | Utrechtse Heuvelrug | BTW-ID NL001418831B62

info@praktijkfeliz.nl | 06-45352569