Help! Hoe verander ik (mijn gewoontes)

Bijgewerkt: 17 feb 2019

… En daar zit je weer, voor de tv, niet geheel ontspannen laat staan genietend, want op de achtergrond ‘hoor’ je ergens in jezelf ‘dat je eigenlijk dit of dat zou willen (/moeten) doen’.

Dit blog kan gaan over uitstelgedrag of over kunnen ontspannen, maar ik wil het hebben over veranderen. Want het is vast niet de eerste keer dat je zo zit, terwijl je éigenlijk iets anders zou willen doen. Maar je weet niet zo goed hoe het patroon te doorbreken.


Tsja, het ‘antwoord’ is mijns inziens eenvoudig. Het is, komt ‘ie: opstaan. Letterlijk. Want wanneer je beweegt, je in beweging bent, is het makkelijker de eerste stap te zetten naar dóen. Doen dat wat je voor ogen hebt.

Laten we het simpele voorbeeld van ramen lappen nemen. Het is iets anders dan de vaatwasser inruimen – je hebt geen last van een aanrecht dat je niet meer kunt gebruiken omdat het volstaat – hooguit vind je het wat irritant dat er zich een patroon van vogelpoepjes of kinderhandjes op de ramen heeft gevormd. De noodzaak is dus niet zo groot, net als, in je mind, geldt voor de dingen uit het voorbeeld waar we mee startten. Ook al zijn ze eigenlijk wél heel belangrijk voor je, anders zouden ze tenslotte niet steeds ‘omhoog poppen’.


Goed, je staat dus op van de bank. En het leuke is, dat was al stap 1, 2 en 3 samen. Want dan sta je. De weg naar het optillen van je rechtervoet en nog een stap zetten is dan relatief makkelijk. Je pakt een emmer. Je vult ‘m met water. Doet er een spons in. Beetje spiritus. Zo. En dan weten jij en ik, dat je dan wel doorgaat. Een volle emmer in de kamer is ook zo wat. Nee, nu je toch bezig bent kan je de ramen net zo goed even lappen. Daarna... yes!! Wat fijn, het is gedaan. Heerlijk schoon. Wat ben je blij met jezelf.

Nu heb je 1) iets gedaan wat je graag wilde, 2) je bent in beweging gekomen, wat vervolgacties ondernemen makkelijker maakt omdát je al in beweging bent en 3) je bent blij met jezelf, wat bijdraagt aan een positief zelfbeeld (en zelfliefde) en óók vervolgacties ondernemen makkelijker maakt. Omdat je nu handelt vanuit, ‘I can do this’. Een dikke bonus is ook nog eens dat doen wat je éigenlijk wilt, helpt tegen stress. En dat je belemmerende overtuigingen over wat je allemaal niet kan en toch niet gaat lukken, omzeilt door letterlijk bezig te zijn.


Zelf heb ik nu bijvoorbeeld een vast ritueel gecreëerd met het doen van oefeningen. Oefeningen die goed zijn voor mijn houding en fysieke pijn vermindert doe ik nu iedere dag, meestal rond hetzelfde tijdstip. Omdat ik gemerkt heb dat het echt helpt, heb ik dóórgezet. De eerste twee weken vond ik het helemaal niet leuk. Ik maakte er een heel drama van met een behoorlijke aanloop ernaartoe, met name een hoop getetter in mijn hoofd over dat ik er geen zin in had, om vervolgens (met getetter en al) de oefeningen zelf in een paar minuten klaar te hebben. Nu doe ik ze zonder morren, meestal rond hetzelfde tijdstip.


Nou was dat misschien een beetje flauw, zo’n ramenlap-voorbeeld. Maar weet je dat het exáct zo werkt voor andere dingen? Voor ‘werken aan je website’. Een blog schrijven. Je administratie doen. Of voor een spannend telefoontje plegen dat jou verder zou kunnen helpen. Werk in kleine, behapbare stapjes. Misschien wil je eerst wat onderzoek doen voor je belt. Maak het concreet en behapbaar. En dóe ze dan, voer ze uit.


Goed, terug naar de ramen. Dat was één ding. Als in, nu heb je iets één keer gedaan. Je systeem herkent nu, bij een volgende keer, ‘hé, dit heb ik al eens eerder gedaan’. Het gaat daarom íetsje makkelijker. Maar het vergt in dit stadium nog doorzettingsvermogen. Het telkens opnieuw blijven doen. Leun niet te snel achterover, nee, dit is juist de tijd om in beweging te blijven. Zo creëer je namelijk een nieuw paadje in jouw systeem waarin ‘in actie komen’ gewoon wordt. Je traint als het ware een spier. Weet dat het gemiddeld 66 dagen kost om een gewoonte te veranderen. Hang in there! Het wordt steeds makkelijker én leuker. En onthoud: in beweging blíjven gaat stukken makkelijker dan opnieuw moeten beginnen (opstaan).

Mocht je je proces willen versnellen of hierin ondersteuning kunnen gebruiken, PSYCH-K is hier een geweldig effectieve methode voor. Sessies geef ik via telefoon of Skype, dus dat is lekker makkelijk en comfortabel vanuit je eigen huis. Mocht je eerst een mini-sessie willen uitproberen, dan kan dat ook, gratis.


Heel veel plezier met oefenen!


Praktijk Feliz  - Felicia Feenstra | Utrechtse Heuvelrug | BTW-ID NL001418831B62

info@praktijkfeliz.nl | 06-45352569